איך יוצאת עוגה גבוהה
טיפים לאפייה נכונה

איך יוצאת עוגה גבוהה?

כולם רוצים לדעת מהו הסוד להכנת עוגה גבוהה, אוורירית שלא נופלת ולא צונחת, אבל את האמת אין שום סוד. בעזרת עשרה טיפים מנצחים, תצא לכם עוגה גבוהה ומרשימה ולא עוגה דקיקה, דחוסה וכבדה.

הבנת הנקרא

  • קודם כל בחרו מתכון לעוגה גבוהה. מתכון לעוגה גבוהה בדרך כלל מכיל יותר מ-4 ביצים על מנת שהעוגה תצא גבוהה ותפוחה.
  • קראו טוב את המתכון. נשמע מובן מאליו, נכון? אז זהו שלא. לעיתים קרובות העוגה תיהרס לכם רק בגלל שהמתכון לא בוצע כמו שצריך. לפני תחילת הכנת העוגה, שימו לב שיש לכם את כל המצרכים הנדרשים והבינו את כל שלבי הכנת הקינוח. אם אין לכם מצרך מסוים, וודאו טוב שיש לכם תחליף ראוי ואם לא, אל תתעצלו ותקפצו לסופר הקרוב.
  • בבלוג יש רשימת תחליפים באפייה שיהיו נכונים ובטוחים בעוגות שיענו על מלא שאלות שצצות- איך ניתן להמיר קמח תופח בקמח רגיל? האם יש תחליף לביצה? האם ניתן להחליף אבקת אפייה בסודה לשתייה? האם יש תחליף לחמאה במתכון? מה ניתן לשים במקום שמנת מתוקה בעוגה? אתן לכם דוגמה- יש המון אנשים שאין ברשותם סודה לשתייה ולכן הם מחליפים אותה באבקת אפייה. לפעמים זה אפשרי לעשות אבל חשוב לדעת שסודה לשתייה פועלת בסביבה חומצית כאשר אחד ממרכיבי העוגה הוא חמוץ. אם במתכון לעוגה שלכם אין מיץ תפוזים, שמנת חמוצה, מיץ לימון וכן הלאה אז אפשר להשתמש באבקת אפייה (שכבר מכילה חומצה). דוגמה נוספת- יש אנשים שלא קוראים עד הסוף את המתכון שבו רשום בפירוש שאין להוציא את העוגה לאחר שזמן האפייה הסתיים אלא צריך להשאיר אותה בתנור לעוד פרק זמן מסוים שהתנור כבוי. יש עוגות שאם מוציאים אותן ישר החוצה מהתנור החם לטמפרטורת החדר הן יצנחו וחבל.

טמפרטורת החדר

מכירים את זה שבעמודת המצרכים לעוגה רשום: "ביצים בטמפרטורת החדר"? אל תתעלמו מצמד המילים "בטמפרטורת החדר" כי יש להן חשיבות כשרוצים עוגה תפוחה ואוורירית. אם קשה לכם להפריד ביצים יש לי טיפ מנצח עבורכם! כדאי להפריד ביצים שהן קרות מכיוון שזה מקל על הפרדתן בצורה טובה מבלי שיתפרקו. לאחר שהפרדתם את הביצים תניחו בצד עד שיגיעו לטמפרטורת החדר. בכללי חשוב לזכור שהמילים "טמפרטורת החדר" ליד כל מיני מרכיבים לא מופיעות סתם בשביל הכיף וחשוב להיצמד להוראות.

ערבובידה

יש לערבב את החומרים היבשים יחדיו לפני שמכניסים לבלילה הנוזלית. זה חשוב מאד מכיוון שאנחנו רוצים שכל החומרים יהיו מפוזרים בצורה שווה בעוגה ולא בחלקים ממנה. לדוגמה- צד אחד שבו יהיה הרבה אבקת אפייה יתפח יותר מהצד השני ותצא לנו עוגה לא שווה ועקומה.

לא משנה איך אתם מערבבים את בלילה העוגה- במיקסר או במטרפה, אל תערבבו אותה יתר על המידה. תערבבו רק עד שכל המרכיבים מתאחדים בשביל לא לפתוח יותר מדי את הגלוטן ולהוציא לגמרי את האוויר, מה שיגרום לעוגה לצאת דחוסה וקשה ולא אוורירית.

ישר לתנור

בעוגה שלכם יש סודה לשתייה? אל תתמהמהו עם הכנסתה לתנור. סודה לשתייה מאד חרוצה ומתחילה להתפיח את העוגה מרגע שהיא נכנסת אליה ולכן יש להכניס את העוגה ישר לתנור ולא לתת לה לחכות בחוץ. הרעיון הוא לא להכניס עוגה שכבר תפחה לתנור כדי לא לקבל עוגה יבשה לגמרי.

דיוק בזמני אפייה

אל תשכחו את העוגה בתנור. אם במתכון רשום 30 דקות אפייה, שימו טיימר ל-25 דקות אפייה ובדקו מה עם העוגה. זמני האפייה משתנים מתנור לתנור ולכן צריך להיות עם יד על הדופק ולוודא שהעוגה לא נשרפת או שהעוגה לא מוכנה.

חימום מראש

בחלק מהעוגות אין צורך לחמם תנור מראש ויש להכניסן לתנור קר. לכן שוב אני חוזרת לסעיף הראשון- קראו טוב את המתכון לעוגה לפני הכנתו.

תבנית נכונה

וודאו שיש לכם תבנית בגודל המתאים כדי למנוע עוגות דחוסות, שקועות, דקיקות ולא תפוחות. בדרך כלל במתכונים מציינים את הקוטר של התבנית ולכן חשוב להיצמד לכך. אם יש לכם תבנית גדולה מדי, הכפילו כמויות או שנו את הכמות לפי גודל התבנית. אם מעניין אתכם איך לעשות זאת בלי טעויות, היכנסו לכתבה על המרת תבנית אפייה.

שימו לב שתבנית האפייה גבוהה מספיק לבלילת העוגה. עוגות תופחות ולכן חשוב להקפיד שהבלילה תהיה רק שלושתרבע מהתבנית ולא יותר, כדי שלא תגלוש החוצה.

הכל מדוד

מדדו נכון את המצרכים. יכול להיות שעוגה לא תתפח או לא תהיה טעימה בגלל טעות של כף קמח או כף סוכר אחת יותר מדי. לכן חשוב מאד למדוד את כל מרכיבי העוגה. אם במתכון מצוין גרמים של מצרכים, מומלץ לשקול במשקל מטבח. אם אין לכם משקל מטבח, תוכלו לראות איך ממירים גרמים לכוסות. אם מרכיבי העוגה במתכון מופיעים בכוסות, עשו זאת באמצעות כוסות מדידה בשביל לקבל תוצאה מדויקת יותר.

הסקרנות הרגה את העוגה

אני יודעת כמה זה מסקרן לדעת אם העוגה תצא טוב או אם היא כבר עשויה אבל אין צורך לפתוח את התנור בכל פעם כדי לבדוק מה שלומה. ברגע שאתם פותחים את התנור אתם מכניסים אוויר קר ומשנים את הטמפרטורה של העוגה וזה יכול לגרום לעוגה לשקוע ולא להיות תפוחה.

סיום מתוק

העוגה מוכנה? איזה יופי! אל תמהרו להוציא אותה מתבנית האפייה כל עוד היא חמה עדיין. חכו עד שהיא תתקרר לגמרי ובאמצעות סכין הפרידו את דפנות התבנית מהעוגה בזהירות וחלצו אותה בצורה מושלמת.

דילוג לתוכן